Hoe schrijf ik een sterke ‘over mij-pagina’ voor mijn website?

Hoe schrijf ik een sterke ‘over mij-pagina’ voor mijn website?

Veel ondernemers vinden de ‘over mij-pagina’ de lastigste pagina om te schrijven, terwijl dit één van de belangrijkste pagina’s op je website is. Het is namelijk een van de meest bezochte pagina’s op websites. Ik geef je tips en trucs waardoor jij een goede opbouw voor je website kunt ontwikkelen en een sterke ‘over mij-pagina’ kunt schrijven.

Als een journalist een artikel schrijft, geeft hij in de kern antwoord op zes vragen:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom
  • Hoe

 

De antwoorden op die vragen geven de lezer alle informatie die hij nodig heeft. Deze strategie kun jij ook op je website toepassen. Vul deze elementen aan met testimonials van tevreden klanten, een blog en eventueel businesscases. Met die laatste drie elementen kun jij je expertstatus onderbouwen.

Homepage
Op je homepage zet je in het kort wat je biedt en welke problemen van klanten je oplost als ze jouw product of dienst kopen. Je zegt dus wat je doet en voor wie. Een tip: zeg ‘Ik ben, ik help, zodat. Dus ‘Ik ben Nanneke van Drunen en ik help ondernemers bij het vertellen van hun verhaal, zodat zij zichtbaarder worden en meer omzet genereren.’

Over mij-pagina
Je waarom en wie zet je met name op je ‘over mij-pagina’. Het doel is om de lezer het gevoel te geven dat jij de juiste persoon bent om zijn probleem op te lossen. Om de lezer daaraan te herinneren, kun je de pagina kort beginnen met welke problemen jij oplost. Bijvoorbeeld: ‘Zit je gevangen in je baan en is saai het woord dat in je opkomt als je aan je werk denkt? Ik help je om de sleur te doorbreken en zorg ervoor dat jij binnen drie maanden weer fluitend naar je werk gaat Wie ik ben? Mijn naam is…’.

Volgens de beroemde marketingexpert Simon Sinek kopen mensen niet wat je doet, maar waarom je iets doet. Laat dat zien op deze pagina. Wie ben jij? Wat is jouw drijfveer, jouw passie? Waarom spring jij elke dag uit bed om te doen wat je doet? Vul dat aan met waar jouw expertise vandaan komt. Meld hier bijvoorbeeld relevante opleidingen, cursussen en de aanleiding waarom je met je onderneming bent begonnen. Zet hier ook waarin jij je onderscheidt van anderen. Zo ben ik bijvoorbeeld de enige Nederlander die volgens de Amerikaanse AWA-methode schrijfworkshops mag geven. Laat ook iets van je persoonlijkheid zien. Daarmee bouw je vertrouwen op. Zo heb ik op mijn pagina bijvoorbeeld staan dat ik op wereldreis ben geweest. Het maakt je menselijk en kan een haakje zijn voor een klant om zich verbonden met jou te voelen.

En vergeet vooral niet om een mooie, professionele foto van jezelf bij de tekst te plaatsen. Mensen doen nou eenmaal liever zaken met mensen dan met bedrijven. De over mij-pagina is ook de plek om een link naar je LinkedIn-profiel op te nemen en te verwijzen naar testimonials of businesscases van tevreden klanten.

Wat
Wat je doet, dus je producten en diensten, vormt een apart onderdeel op je website. Je kunt ervoor kiezen om een korte omschrijving te schrijven en mensen voor meer informatie contact op te laten nemen. Een andere optie is dat je van elk product of elke dienst een apart onderdeel maakt, bijvoorbeeld met een professionele foto en een korte beschrijving van het product of de dienst. Is er veel over te vertellen? Dan kun je ervoor kiezen om de bezoeker door te laten klikken naar een nieuwe pagina met daarop alle informatie die een lezer nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan productspecificaties, de prijs en bovenal wat de potentiële klant eraan heeft als hij het product koopt. Beantwoord de vraag ‘what’s in it for me’ gezien vanuit de klant. Bijvoorbeeld ‘Deze koptelefoon is draadloos waardoor je nooit meer hoeft te vechten met snoeren die in de knoop zitten’ of ‘Na het volgen van deze training val je gegarandeerd vijf kilo af binnen dertig dagen.’

Hoe
Jouw ‘hoe’ kun je benoemen op een pagina waar je het hebt over jouw werkwijze. Hier beschrijf je wat mensen kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan. Ben jij een coach die alleen online coacht? Dan benoem je dat op deze pagina. Onderscheid jij je van andere merken, doordat jij al je producten met de hand maakt? Ook dat komt op je ‘hoe’ pagina.

Wanneer en waar
Het wanneer is wanneer jij bereikbaar bent. Wat zijn je openingstijden? Die kun je bijvoorbeeld in de footer (een balk onderaan je website) zetten of op de contactpagina. Dit is vooral belangrijk als je een bedrijf hebt met winkeltijden. Is dat voor jou niet van toepassing, kun je ervoor kiezen om die informatie niet te vermelden.

Waar jouw bedrijf is gevestigd kun je ook onderaan je website (in de footer) zetten of op de contactpagina. Je kunt er ook voor kiezen om de informatie in de footer en op de contactpagina te zetten.

Nog een paar tips:

  • Sluit elke pagina af met een call to action. Dat is een zin waarin je aangeeft wat je wilt dat de klant doet, bijvoorbeeld: neem contact op voor een vrijblijvend gesprek of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
  • Storytelling is hot en vertel ook zeker jouw verhaal, maar wees oprecht. Verzin geen dingen om jezelf en jouw verhaal interessanter te maken.
  • Schrijf geen ‘we’ als je een eenpitter bent. Durf te kiezen voor de ik-vorm.
  • Pas op voor too much info. Je wilt persoonlijk en eerlijk zijn, maar geef niet te veel informatie ineens. Op een eerste date vertel je ook niet meteen alles. Zie je website als een eerste kennismaking die uitnodigt tot meer contact.
  • Gebruik in je teksten geen vaktaal of onnodig moeilijke woorden. Daar maak je het de lezer moeilijk mee en vergroot de kans dat die afhaakt en je site verlaat.
  • Gebruik tussenkopjes. Boven elke alinea zet je een tussenkopje dat samenvat waar de alinea over gaat. Dit helpt je lezer om je tekst snel te kunnen scannen.

 

Veel succes met het schrijven van je webteksten en specifiek je over mij-pagina!

Heb je iets aan deze blog gehad en ben je nog niet geabonneerd op mijn blog? Schrijf je nu meteen in, zodat je de nieuwste blogs direct in je inbox ontvangt.