Over mij

Ben jij een ambitieuze, vrouwelijke ondernemer en wil jij:

  • zichtbaarder worden?
  • je expertstatus onderschrijven?
  • je omzet verhogen?

 

Maar denk je:

  • “Marketing? Ik krijg al jeuk als ik het woord hoor”
  • “Ik ben zo bang dat mijn salesteksten verkoperig klinken, dat wil ik niet”
  • “Storytelling, ik weet dat het werkt, maar mijn verhaal is toch helemaal niet interessant?”
  • “Ik doe zo lang over het schrijven van een tekst, omdat ik de juiste woorden niet kan vinden”
  • “Het lukt me niet om teksten te schrijven waarmee ik mijn klanten raak en ze aanzet tot actie”

 

Heb je (al dan niet in gedachten) ‘ja’ gezegd bij één of meerdere zinnen hierboven? Dan ben je in goed gezelschap. Ik weet hoe jij je voelt en stopte het liefst mijn vingers in mijn oren, terwijl ik ‘la la la la la’ zei als iemand het over marketing en sales had. Ik wilde gewoon mijn werk doen, mensen helpen en ze vooral niet iets aansmeren waar ze niet op zaten te wachten. Al wist ik diep van binnen best wel dat marketing de ruggengraat van mijn bedrijf was en ik niet zonder kon. Maar hoe kon ik dat doen op een manier die bij me paste? Met authentieke (content)marketing! Dat is marketing die zo dicht bij jezelf ligt dat je het met gemak doet. Omdat je werkt vanuit jouw kracht als expert, het plezier dat je in je werk hebt en met het motto ‘serve first, sell later’ (dank je wel Pat Flynn voor deze kreet!). Marketing waarmee je verkoopt, zonder je ziel te hoeven verkopen. Ik wil jou, een ambitieuze vrouwelijke ondernemer, helpen met het inzetten van authentieke (content)marketing. Dat doet ik door jou handige stappenplannen en praktische tips te geven waardoor je marketing authentiek is én je teksten kunt schrijven die geld opleveren, terwijl ze niet verkoperig zijn.

 

Wie ben ik?
Mijn naam is Nanneke van Drunen en ik ben geboren met pen en papier in mijn hand. Ik zong, danste en speelde toneel. Allemaal dingen waarbij ik op een bepaalde manier verhalen vertelde en die, en mezelf, een podium gaf. Toen ik eenmaal leerde schrijven, was het hek van de dam. Buiten de weeksluiting (mini-optredens op de basisschool) op vrijdag vond ik het schrijven het leukste dat er was. Hele schriften pende ik vol. Op mijn achtste schreef ik een verhaal over de Filipijnen (zie foto bovenaan deze pagina). Ik was er nog nooit geweest en wist niet hoe je het schreef, maar op papier reisde ik er naartoe. En mijn moeder zegt altijd: ‘Als jij een goed boek leest, kun je een kanon afschieten, zonder dat jij het in de gaten hebt’. Verhalen, ze doen iets met me.

 

Hoe weet ik waarover ik het heb?
Ik ben altijd een beetje allergisch geweest voor marketing en sales. Ik kreeg jeuk van de gedachte aan gladde, opdringerige verkopers die mensen dingen aansmeren waar ze niet op zitten te wachten. Die opleidingen werden het dus niet. Ik koos voor de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg en studeerde in 2001 af als voorlichter. In loondienst had ik weinig te maken met marketing en sales. Dat ik met dat commerciële niet goed uit de voeten kon, weerhield me er een tijdlang van om voor mezelf te beginnen. Want als zelfstandig ondernemer zou ik er niet onderuit komen en moest ik wel aan marketing en sales doen. En dus deed ik het op de manier, zoals ik dat om me heen zag. Het leverde me regelmatig pijn in mijn buik op, bijvoorbeeld toen ik mezelf dwong om koude acquisitie te doen. Na een belronde van 2 uur besloot ik, met tranen in mijn ogen, dat ik mezelf dat nooit meer zou aandoen. Ik laat nog liever een verstandskies verwijderen, dan dat ik de telefoon nog een keer oppak om ‘cold calls’ te doen.

 

Waarom ik doe wat ik doe
Ik moest op zoek naar vormen van marketing en sales die werken zonder dat ik het idee had mijn ziel te verkopen. Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik andere manieren van marketing en sales die werken en die bij mij passen. Voor mij was dat bijvoorbeeld storytelling. Al jaren vertelde ik de verhalen van anderen, maar ik ging steeds vaker mijn eigen verhaal delen. Ik merkte dat ik mensen met mijn verhaal kon raken en écht contact kon maken. Om mezelf uit te dagen volgde ik in Amsterdam een serie schrijfworkshops volgens de Amerikaanse AWA-methode. Ik werd daar zo door geraakt dat ik naar Amerika vloog om me deze methode eigen te maken. Werken vanuit vertrouwen en het goede versterken, sprak me enorm aan in de methode. Ik behaalde mijn certificaat en ben de enige Nederlander die volgens deze methode schrijfworkshops mag geven.
Het werd me ondertussen steeds duidelijker dat ik mijn eigen pad moest lopen. Dat ik niet moest kijken naar hoe anderen hun (content)marketing aanpakten, maar dat ik moest uitgaan van mijn eigen kracht. Mijn aanpak veranderde compleet. Ik blijf dicht bij mezelf, waardoor alles wat ik doe klopt met wie ik ben, en dat voelt goed. Ik heb lol in wat ik doe en draag dat uit. Als ik vol vuur over mijn werk spreek, gebeurt er iets met mensen. Ook heb ik losgelaten dat een ontmoeting tot verkoop moest leiden. Mijn uitgangspunt is dat ik mensen verder wil helpen. Met mijn kennis of door ze naar iemand anders door te verwijzen. Daarnaast ontdekte ik dat kleine aanpassingen in mijn teksten een groots effect hadden. Ik gebruik niet al die trucs en technieken. Gewoonweg, omdat sommige dingen niet goed voelen en niet bij me passen.

 

Wat heb jij daar aan?
Ik wil jou laten ervaren dat er zoiets is als authentieke marketing. Marketing waarbij je uitgaat van jouw kracht en waarbij het helpen van mensen voorop staat. Door niet salesy (sales)teksten te schrijven en via storytelling te laten zien wie jij écht bent en wat jouw expertise is, trek je klanten aan die bij je passen. Op die manier kun je geld verdienen, zonder dat je het gevoel hebt je ziel te moeten verkopen. Mijn kennis en expertise over authentieke (content)marketing, storytelling en het schrijven van teksten die geld opleveren deel ik graag met je, zodat jij met een goed gevoel meer kunt bereiken als ondernemer.

 

Areke Duijs“Het lukte me maar niet om een goed verhaal voor mijn website op papier te zetten. Ook kreeg ik het niet voor elkaar om mijn werkzaamheden op een goede, commerciële manier te beschrijven.Het weerhield me ervan mijn website online te zetten. Nanneke’s programma kwam precies op het juiste moment. Wat me hielp is dat Nanneke bleef doorvragen en bleef graven naar antwoorden. Dat vond ik nuttig en interessant. Daardoor kon ik een diepere laag aanboren en tot de kern komen. Ik durfde keuzes te maken qua doelgroep en mijn aanbod waardoor het schrijven van teksten makkelijker werd. Dankzij de opbouw van het programma en haar stappenplannen zette ik zonder moeite mijn merkverhaal en de teksten voor mijn Over mij-pagina en homepage op papier. Mijn website staat inmiddels online en daar ben ik superblij mee.”

Areke Duijs, Virtueel Assistent

 

Nog meer over mij
Als ik niet aan het werk ben, vind ik het leuk om een film of serie te kijken, muziek te maken, te lezen of op reis te gaan. Onder het motto ‘liever spijt van iets dat je gedaan hebt, dan van wat je hebt nagelaten’ besloot ik in 2008 een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Een aantal maanden reisde ik door Zuidoost-Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. Ik ben gek op pure chocolade, al maak ik voor de zeezout-karamel van Tony Chocolonely graag een uitzondering. Ik bracht in eigen beheer een non-fictieboek, ‘Portretten van een passie’, uit en wacht nu op een reactie van uitgeverijen op mijn eerste fictiemanuscript dat pesten als hoofdthema heeft.

 

Ps. Bedankt voor je bezoek aan mijn website. Dat waardeer ik enorm. Zoals je kon lezen, is mijn motto ‘serve first, sell later’. Vanuit die gedachte bied ik jou daarom gratis, waardevolle content aan via mijn blog. Wil je geen enkele tip en strategie over authentieke (content)marketing, storytelling en schrijven meer missen? Schrijf je dan nu onder de fotocarrousel gratis in, zodat ik je regelmatig nieuwe content met je kan delen.

 

Te zien op/in:

Mis ze niet langer: mijn tips, trucs en strategieën over authentieke marketing. Schrijf je nu in!
Kiki van der Harst: "Ik vind je content altijd super waardevol! Ga zo door."